Tips en praktijknieuws

Stamppot een zware maaltijd? Hoeft niet altijd...

Stamppot is vaak een ‘zware’ maaltijd, maar dit is helemaal niet nodig!  Hieronder enkele tips om ervoor te zorgen dat de stamppot een lichtere maaltijd wordt:

 

1.   Meer groente.   Probeer meer groente toe te voegen aan de stamppot. Een gebakken uitje, champignons of stukjes paprika zijn allemaal heerlijk om aan je stamppot toe te voegen.

 

2.  Vervang (een gedeelte van) de aardappelen. Bijvoorbeeld door bloemkool, koolraap of knolselderij. Onze persoonlijke favoriet is om de helft van de aardappelen te vervangen door knolselderij! 

 

3.   Vervang de spekreepjes eens door hamreepjes of stukjes gerookte kipfilet.

 

4. Probeer het bij één soort vlees te houden. Waarom zouden we én spekjes én een stukje worst bij onze stamppot eten? Ook is vegetarische stamppot lekker bijvoorbeeld met stukjes gekookt ei door de stamppot.


En tot slot iets wat voor iedere maaltijd geldt:  probeer rustig te eten en het bij één bord te houden!  


Weekendje weg of buiten de deur eten?

 Regelmatig krijgen we de vraag: wat te doen tijdens een weekendje weg of tijdens buiten de deur eten. Vergeet hierbij de 80-20 regel niet:  80% in de week gezond, 20% iets minder gezond. Dus er is echt ruimte voor een keer iets extra's of minder gezond. Indien je toch bewust wilt blijven, kunnen we je de volgende tips geven:

-  Het ontbijt kun je zo gek maken als je zelf wilt! Gezondere keuzes zijn een schaaltje yoghurt/kwark met vers fruit en noten/zaden of volkorenbrood met eiwitrijk beleg zoals hummus, ei of mager vleeswaren.

- Neem een stuk fruit mee voor onderweg voor als je trek krijgt

- Kies bij de lunch voor volkorenbrood of een salade

- Als je dineert in een restaurant: maak dan een keuze naast je hoofdgerecht en neem óf het voorgerecht óf het nagerecht.

- Vergeet de groenten niet. Deze kun je extra bestellen bij het diner, als tussendoortje meenemen voor onderweg (denk aan snoeptomaatjes of snoepwortelen) of nemen bij de lunch (denk aan een salade of groentesoep).

- Als nagerecht kun je ook kiezen voor koffie/thee. Wil je toch liever ijs? Dan kun je vragen om 1 bolletje i.p.v. een heel dessert.

- Blijf in beweging: maak een wandeling, ga een stuk fietsen of ga lekker naar het zwembad.

 

Echter vergeet niet te genieten, want dat is het allerbelangrijkste! 

Een schuldgevoel of extraatjes compenseren is absoluut niet nodig.


Vergoedingen 2023

Goed nieuws!   Er verandert niets ten opzichte van 2022 rondom de vergoedingen.  We hebben wederom met alle zorgverzekeraars een contract kunnen afsluiten. 

Hieronder nog even kort de belangrijkste aandachtspunten: 

  • Iedereen krijgt 3 uur vergoeding vanuit de basisverzekering. En in de aanvullende pakketten zitten soms extra uren opgenomen. 
  • De diëtist is direct toegankelijk, wat betekent dat je zonder verwijsbrief terecht kunt.
  •  De vergoeding gaat in de meeste gevallen eerst af van je wettelijk verplichte eigen risico. Deze blijft ook gelijk aan voorgaande jaren (385 euro).  Mensen die buiten het eigen risico vallen zijn kinderen onder de 18 jaar en mensen die vallen binnen de ketenzorg (diabetes, hart- en vaatziekten en COPD).
  • Voor de GLI (Gecombineerde Leefstijlinterventie) gelden andere regels. Bij een aantal zorgverzekeraars:  Zilveren Kruis/Achmea (en hun labels) en ONVZ moeten we vooraf toestemming vragen. Indien u geïnteresseerd ben in de GLI plannen we een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarin we u alles uitleggen en eventueel kunnen helpen met een aanvraag bij uw zorgverzekering.


Beoordeel ons op Zorgkaart

Op Zorgkaart Nederland vind je zorgaanbieders in Nederland en kun je waarderingen van anderen lezen.  Wil je ook een waardering achterlaten? Klik dan hier.

 

Uiteraard staan we ook op andere manieren altijd open voor feedback. We doen er alles aan om de kwaliteit van onze behandelingen zo goed mogelijk te houden en zijn dan ook blij met iedere tip en/of top!