Voeding bij maag- en darmklachten


 Wat kan ik zelf doen?

 

Praktische tips om ervoor te zorgen dat de klachten niet verergeren:

  • Eet gezond en gevarieerd
  • Gebruik een gezonde en gevarieerde voeding met
    voldoende voedingsvezels en zo min mogelijk toegevoegde suikers.
  • Drink voldoend. Voor een optimale darmwerking is het belangrijk
    om dagelijks 1,5 – 2 liter vocht te drinken.
  • Probeer stress te vermijden Stress is niet de oorzaak,
    maar kan wel invloed hebben op de klachten.
  • Beweeg voldoende. Door regelmatig te bewegen wordt de darmbeweging gestimuleerd en dit zorgt voor een goede spijsvertering. Het advies is om dagelijks 30 minuten
    aaneengesloten te bewegen en bij voorkeur 2 keer per
    week intensief. 

FODMAP-dieet bij Prikkelbaardarmsyndroom

FODMAP’s zijn voedingsstoffen die klachten kunnen veroorzaken. FODMAP staat voor:

  • Fermenteerbare Oligosachariden (fructanen en galactanen, in bijv. tarwe en peulvruchten).
  • Disachariden (lactose in melkproducten).
  • Monosachariden (fructose in groente en fruit).
  • And Polyolen (suikeralcoholen, in zoetstoffen en groenten).

 

Deze voedingsstoffen worden slecht of niet opgenomen in de dunne darm en komen in de dikke darm terecht.
Dit veroorzaakt  klachten.

 

De fases van het FODMAP-dieet

Het FODMAP-dieet bestaat uit 3 fases, zodat erachter wordt gekomen welke voedingsstoffen de klachten veroorzaken.

1. De eliminatiefase:  In deze fase worden producten met een hoog gehalte aan FODMAP’s geëlimineerd uit je dagelijkse voeding. Gemiddeld duurt deze fase 2 tot 6 weken, dit verschilt per persoon.

2. De herintroductiefase:  In deze fase zullen de FODMAP’s geleidelijk aan weer worden toegevoegd om te kijken of de klachten terugkomen. Dit zal één voor één gebeuren, zodat beoordeeld kan worden welke voedingsstoffen klachten geven en welke niet.

3. De personalisatiefase: Het uiteindelijke doel is om een persoonlijk voedingspatroon op te stellen, waarbij de klachten zoveel mogelijk onder controle blijven.

 

Wat kan een diëtist betekenen:

  • Beoordeelt op welke FODMAP’s je reageert
  • Bepaalt en bespreekt je individuele tolerantie niveau
  • Helpt met voldoende variatie in de voeding
  • Zorgt ervoor dat er geen voedingstekorten ontstaan in je voedingspatroon
  • Helpt bij het lezen van etiketten
  • Geeft tips over geschikte recepturen
  • Geeft tips en adviezen over hoe je om kan gaan met feestjes en etentjes
  • Kijkt samen met u welke aanpassingen er nodig zijn in uw huidige voedingspatroon.

 

Het FODMAP-dieet is niet eenvoudig, daarom wordt aangeraden om het onder begeleiding van een gespecialiseerde diëtist te doen. Zelf ben ik geschoold in het FODMAP-dieet en aangesloten bij het netwerk voor FODMAP-diëtisten.