Voedingstips en nieuws

AVG: de nieuwe privacywet

 

Het zal u vast niet ontgaan zijn, maar de wetgeving rondom de bescherming van persoonsgegevens is aangescherpt. 

 

Uiteraard gingen wij al zorgvuldig met uw gegevens, maar binnen de praktijk zijn er toch wat extra aanpassingen gedaan zodat uw privacy volledig gegarandeerd kan worden. 

 

Wilt u weten hoe wij omgaan, met de nieuwe AVG-wet?

Klik dan hier. 



Gezonde barbecue

Tips voor een gezondere barbecue!

Het barbecue-seizoen is weer volop bezig met dit mooie weer. Daarom hieronder enkele tips voor een gezondere barbecue:

* Kies voor magere vleessoorten zoals kipfilet, varkenshaas, tartaar en biefstuk

* Neem in plaats van vlees eens vis. Vis is over het algemeen wat magerder dan vlees. Ook kun je een vispakketje maken van bijvoorbeeld witvis/zalm op een bedje van groenten ingewikkeld in zilverfolie.

* Gebruik in plaats van sausjes kruiden zoals kerriepoeder, paprikapoeder, knoflook etc. om je vlees/vis op smaak te maken.

* Leg groente op de barbecue door een groentespies te maken bijvoorbeeld van champignons, paprika en ui

* Neem in plaats van rundvlees- of visslaatje een rauwkostsalade.

* Let op met de hoeveelheid stokbrood die je neemt en beperk dit tot 2-3 stukjes. Een goed alternatief voor een stokbroodje is om een plakje komkommer beleggen met filet american of tzatziki.

* Let op met de dranken zoals frisdrank, vruchtensap, wijn of bier die veel suikers bevatten. Een goed alternatief is fruitwater (water met een schijfje citroen en munt bijvoorbeeld).

 

Eet smakelijk!



Fruitwater

Vooral met warm weer is het extra belangrijk om voldoende te drinken. Haal jij de 1,5 tot 2 liter per dag? Naast water is het soms  lekker om iets te hebben met een smaakje, bijvoorbeeld fruitwater. Je voegt een aantal ingrediënten die je lekker vindt toe aan je water, eventueel nog wat ijsblokjes erbij en klaar is je fruitwater.

Goede combinaties zijn: 

 

  • Gember met komkommer 
  • Citroen met munt
  • Aardbei met citroen en munt
  • Frambozen met komkommer en munt
  • Watermeloen met munt
  • Sinaasappel met munt
  • Appel met een kaneelstokje
  • Limoen 
  • Aardbei met basilicum

 Tip: er zijn tegenwoordig ook leuke waterflessen te koop met een fruitwater.

 

Dit is niet alleen makkelijker, maar ziet er ook nog eens leuk uit.


Beoordeel ons op zorgkaart!

Heb je een consult bij ons gehad? Dan zouden wij graag een recensie ontvangen op Zorgkaart. Dit gaat per persoon (dus je kunt Maaike of Evelien aanvinken) en per locatie (Haaksbergen of Delden). 

 

Wil je dit doen, klik dan hier.   Alvast bedankt!

 



Recept eiermuffins

Aantal of hoeveelheid: 4 stuks

Klaar in: 35 minuten

 

Ingrediënten

* 3 eieren

* Scheutje halfvolle melk

* 2 handjes gesneden prei

* 2 plakken ham in reepjes gesneden

* 1 theelepel kerriepoeder, wat zwarte peper en eventueel een snufje zout


Bereiding

1. Verwarm de oven op 180 graden.
2. Snijd de prei in ringen en de plakken ham in reepjes
3. Klop de eieren en meng de melk, kerriepoeder, peper, zout prei en ham erdoor heen.
4. Verdeel het mengsel over 4 cupcake-vormpjes.
5. Bak de muffins 25 minuten in de oven

 

Eet smakelijk!


Wij zijn verhuisd!

Sinds 1 februari zijn wij verhuisd naar het nieuwe gezondheidscentrum in Haaksbergen: gezondheidscentrum De Bouwmeester

In de voormalig bibliotheek zullen zitten wij samen met de volgende zorgverleners: 4 huisartsen (Kuipers, de Groot, Engberink en Kleissen), Podotherapie Oost-Nederland, logopediepraktijk Kosters-Koedijk, Mediant, Livio, Devio, fysiotherapie De Werfheegde, handtherapie Twente, ergotherapie Willen Kunnen en Buurtzorg.

 

Onze spreekuurdagen zijn op dinsdag, woensdag en vrijdag.

 

Ons nieuwe adres is: 

Bouwmeester 8j

7481 LP Haaksbergen 

 

Graag tot ziens!

 


Stamppot, een zware maaltijd?

Hoe kun je er voor zorgen dat de stamppot een lichtere maaltijd wordt?

Hieronder enkele tips:

1.   Meer groente.   Probeer meer groente toe te voegen aan de stamppot. Een gebakken uitje, champignons of stukjes paprika zijn allemaal heerlijk om aan je stamppot toe te voegen.

 

2.  Vervang (een gedeelte van) de aardappelen. Bijvoorbeeld door bloemkool, koolraap of knolselderij. Persoonlijke favoriet is om de helft van de aardappelen te vervangen door knolselderij! 

 

3.   Vervang spekreepjes door hamreepjes of stukjes gerookte kipfilet.

 

4. Probeer het bij één soort vlees te houden. Waarom zouden we én spekjes én een stukje worst bij onze stamppot eten?

 

En tot slot iets wat voor iedere maaltijd geldt:  probeer rustig te eten en het bij één bord te houden!  



Vergoedingen 2018

Wat betreft voeding- en dieetadviezen veranderd er niets ten opzichte van 2017:

 

- Iedereen krijgt 3 uur vergoeding vanuit de basisverzekering.

Enkele aanvullende verzekeringen hebben extra uren opgenomen.

- De vergoeding gaat in de meeste gevallen eerst af van je wettelijk verplichte eigen risico. Deze blijft ook gelijk aan 2017 (385 euro).

Mensen die buiten het eigen risico vallen zijn: kinderen onder de 18 jaar en mensen die vallen binnen de ketenzorg (diabetes, hart- en vaatziekten en COPD).

 

Voor 2018 hebben we met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten.

Meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op.


Drinktip: verse thee

Wist je dat voldoende drinken tijdens de wintermaanden net zo belangrijk is als tijdens de zomermaanden? Binnen, met de verwarming aan, is de lucht vaak droger. In een omgeving met droge lucht verliest het lichaam meer vocht via de ademhaling door verdamping. 

Maak heel eenvoudig je eigen verse thee. Voeg enkele ingrediënten toe aan warm water. Laat het ongeveer 5-10 minuten trekken en klaar is je verse thee! Hieronder een paar heerlijke combinaties:

  • Munt, kaneel & citroen
  • Munt & sinaasappel
  • Appel, kaneel, kruidnagel & steranijs
  • Sinaasappel & kaneel