Voedingstips en nieuws

Decemberkilo's voorkomen?

De feestdagen komen nu wel heel erg dichtbij. En daarmee liggen de verleidingen extra op de loer. Een veelgestelde vraag tijdens onze spreekuur is of we nog tips hebben voor de feestdagen. Hieronder enkele tips om lekker te kunnen genieten maar toch een beetje verantwoord bezig te blijven.

  • Probeer de lekkere dingen te beperken tot alleen de feestdagen en maak er geen 3e kerstdag en 4e kerstdag van. De kunst is om meteen je normale voedingspatroon weer op te pakken.
  • Geef eten wat over is weg, vries het in of geef het mee aan je gasten.
  • Probeer geen maaltijden over te slaan. Wanneer je dit doet ga je hongerig aan tafel en eet je waarschijnlijk meer. Probeer ook de dagen erna geen maaltijden over te slaan ter compensatie, maar gewoon de regelmaat in je voedingspatroon te houden.
  • Blijf in beweging! Een lekkere wandeling met zijn alle maken na het diner is heerlijk .
  • Neem naast elk glas wijn of alcoholische versnapering een glas water, om hierdoor al wat meer vulling te hebben en je minder geneigd bent om meer te nemen.
  • Maak een boodschappenlijstje en zorg dat je hier niet van afwijkt. Tijdens de feestdagen zijn er vaak extra kassakoopjes. Laat je hier niet door verleiden!
  • Ga je zelf koken of uit eten? Let op de grootte van de porties. Tijdens de feestdagen is eten er meestal in overvloed. Probeer jezelf in te houden en het bij één bord te houden. Als er verschillende gerechten zijn probeer dan overal een klein beetje van te nemen. Kies als toetje bijvoorbeeld voor fruit na, of een kopje koffie of thee.
  • Luister naar je lichaam. Als je voldaan bent, stop dan ook met eten. Je vervelend voelen omdat je teveel hebt gegeten is ook niet fijn.

 

En vergeet niet: aankomen gebeurt tussen oud & nieuw en kerst, niet tussen kerst en oud & nieuw!

Dus probeer vooral te genieten  van de feestdagen. Af en toe iets lekkers is echt niet erg. De kunst is om na de feestdagen direct weer je juiste eet- en leefpatroon op te pakken.

 



Stamppot, een zware maaltijd?

Hoe kun je er voor zorgen dat de stamppot een lichtere maaltijd wordt?

Hieronder enkele tips:

1.   Meer groente.   Probeer meer groente toe te voegen aan de stamppot. Een gebakken uitje, champignons of stukjes paprika zijn allemaal heerlijk om aan je stamppot toe te voegen.

 

2.  Vervang (een gedeelte van) de aardappelen. Bijvoorbeeld door bloemkool, koolraap of knolselderij. Persoonlijke favoriet is om de helft van de aardappelen te vervangen door knolselderij! 

 

3.   Vervang spekreepjes door hamreepjes of stukjes gerookte kipfilet.

 

4. Probeer het bij één soort vlees te houden. Waarom zouden we én spekjes én een stukje worst bij onze stamppot eten?

 

En tot slot iets wat voor iedere maaltijd geldt:  probeer rustig te eten en het bij één bord te houden!  



Vergoedingen 2018

Wat betreft voeding- en dieetadviezen veranderd er niets ten opzichte van 2017:

 

- Iedereen krijgt 3 uur vergoeding vanuit de basisverzekering.

Enkele aanvullende verzekeringen hebben extra uren opgenomen.

- De vergoeding gaat in de meeste gevallen eerst af van je wettelijk verplichte eigen risico. Deze blijft ook gelijk aan 2017 (385 euro).

Mensen die buiten het eigen risico vallen zijn: kinderen onder de 18 jaar en mensen die vallen binnen de ketenzorg (diabetes, hart- en vaatziekten en COPD).

 

Voor 2018 hebben we met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten.

Meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op.


Even voorstellen...

Dag allemaal,

 

Ik ben Evelien Roelofs, diëtist, en sinds kort de nieuwe collega van Maaike.

Naast mijn werk in de praktijk, ben ik momenteel bezig met de opleiding tot sportdiëtist en zal ik sporters begeleiden bij hun sportprestaties, blessures en herstel.

 

Een gezonde leefstijl is voor iedereen anders; er is niet één voedingspatroon of dieet wat voor iedereen werkt. Ik vind het belangrijk om een voedingsadvies op maat te geven, daar bereik je ten slotte het meeste mee!

 

Ik ben bereikbaar via 0647194278 of per mail: evelien@maaikeaarnink.nl.

 

Hopelijk tot ziens in de praktijk 


Drinktip: verse thee

Wist je dat voldoende drinken tijdens de wintermaanden net zo belangrijk is als tijdens de zomermaanden? Binnen, met de verwarming aan, is de lucht vaak droger. In een omgeving met droge lucht verliest het lichaam meer vocht via de ademhaling door verdamping. 

Maak heel eenvoudig je eigen verse thee. Voeg enkele ingrediënten toe aan warm water. Laat het ongeveer 5-10 minuten trekken en klaar is je verse thee! Hieronder een paar heerlijke combinaties:

 

  • Munt, kaneel & citroen
  • Munt, zoethout & citroen
  • Munt & sinaasappel
  • Appel, kaneel, kruidnagel & steranijs
  • Sinaasappel & kaneel