Voedingstips en nieuws


Fit en Vitaal Delden

Samen met EVFysiotherapie is het leefstijlprogramma Fit&Vitaal opgezet voor mensen die fitter willen worden, meer willen bewegen, gezonder willen eten en enkele kilo's willen afvallen. 

 

Er is ontzettend veel animo, waardoor alle drie de groepen voor 2017 allemaal vol zijn gestart.  Deelnemers beoordelen de cursus gemiddeld met het eindcijfer 9,1. Iets waar wij erg trots op zijn!

 

Heeft u ook interesse in dit programma neem dan gerust contact op of laat het ons weten. In januari start er een nieuwe groep en ook hiervoor geldt wederom: vol=vol. 



Nieuwe locatie: Gezondheidscentrum Delden

Vanaf juni houd ik iedere maandagmiddag spreekuur in het Gezondheidscentrum Delden aan de Averinkstraat van 13.00-18.00 uur.

 

Op de donderdagen blijf ik spreekuur houden aan De Berken 2a in Delden bij in het pand van EVFysiotherapie.

 

Graag tot ziens!



Gezondere barbecue

De zomer is nu echt begonnen, waardoor het barbecue-seizoen ook weer van start is gegaan.

 

Daarom hieronder enkele tips voor een gezondere barbecue:

 

* Kies voor de magere vleessoorten, zoals kipfilet, varkenshaas, tartaar en biefstuk

 

* Neem in plaats van vlees eens vis. Vis is over het algemeen wat minder energierijk dan vlees. Ook kun je een vispakketje maken van bijv. witvis/zalm op een bedje van groenten ingewikkeld in zilverfolie.


 

* Gebruik in plaats van sausjes kruiden zoals kerriepoeder, paprikapoeder, knoflook etc. 


* Leg groente op de barbecue door een groentespies te maken van champignons, paprika en ui


* Neem in plaats van slaatjes een rauwkost


* Let op met de hoeveelheid stokbrood die je neemt en beperk dit zoveel mogelijk. Een goed alternatief voor een stokbroodje is om een plakje komkommer te beleggen met filet american of tonijn. 

 

* Let op met de dranken zoals frisdrank, vruchtensap, wijn of bier. Wissel dit eens af met een glas water. Een goed alternatief voor frisdrank/vruchtensap is fruitwater. 

 

Eet smakelijk!

 


Fruitwater

 

Vooral met warm weer is het extra belangrijk om voldoende te drinken. Haal jij de 2 liter op zo'n dag als vandaag? Naast water is het soms ook lekker om iets te hebben met een smaakje, bijvoorbeeld fruitwater. 

 

Je voegt een aantal ingrediënten die je lekker vindt toe aan je water, eventueel nog wat ijsblokjes erbij en klaar is je fruitwater.

Goede combinaties zijn: 

* Gember & komkommer & citroen & munt

* Citroen & komkommer & munt

* Aardbei & citroen & munt

* Kiwi & citroengras & frambozen & munt

* Watermeloen & munt

* Sinaasappel & munt

* Appel & kaneelstok

* Ananas & citroengras

* Limoen & framboos

* Aardbei & basilicum

* Ananas & passievruchten

* Blauwe bessen & lavendel

* Gember & limoen & munt


Tip: er zijn tegenwoordig ook leuke waterflessen te koop met een fruitwater. Dit is niet alleen makkelijker, maar ziet er ook nog eens leuk uit.


Vergoedingen 2017

Wat betreft voeding- en dieetadviezen veranderd er niets ten opzichte van 2016:

 

- Iedereen krijgt 3 uur vergoeding vanuit de basisverzekering.

Enkele aanvullende verzekeringen hebben extra uren opgenomen.

- De vergoeding gaat in de meeste gevallen eerst af van je wettelijk verplichte eigen risico. Deze blijft ook gelijk aan 2016 (385 euro).

Mensen die buiten het eigen risico vallen zijn: kinderen onder de 18 jaar en mensen die vallen binnen de ketenzorg ( diabetes, hart- en vaatziekten en copd).

 

Voor 2017 heb ik met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten.

Meer informatie? Neem dan gerust contact met mij op.