Voedingstips en nieuws

Het Coronavirus

 Bezoekt u onze praktijk? Houdt u zich dan aan de volgende regels:

  • Desinfecteer uw handen bij binnenkomst
  • Kom zoveel mogelijk alleen. Bij kinderen mag er uiteraard één volwassene meekomen.
  • Kom niet te vroeg naar de praktijk om drukte in de wachtkamer te voorkomen.

Blijf alsjeblieft THUIS indien: 

  • U koorts heeft gehad de afgelopen week (>38 graden)
  • U de afgelopen week klachten heeft gehad zoals hoesten, benauwdheid of verkoudheidsklachten
  • Een huisgenoot of gezinslid bovenstaande klachten heeft gehad
  • Er bij u of een huisgenoot/gezinslid de afgelopen 14 dagen Corona is vastgesteld.

Vindt u het niet prettig om naar de praktijk toe te komen?

Dan is een E-consult mogelijk.Dit betekent dat we het consult digitaal doen. Dit kan telefonisch of via videobellen waarvoor we de app Facetalk gebruiken zodat u ons toch kunt zien. Facetalk is een beveiligde app die eenvoudig in gebruik is. Indien we hier een consult mee plannen, krijgt u instructies toegestuurd.

 

Mochten er vragen of onduidelijkheden zijn, dan horen we het graag.


We hebben plexiglas en onze wachtkamer is zo ingericht dat iedereen  de 1,5m kan behouden. 


Een gezondere barbecue

De zomer is nu echt begonnen, waardoor het barbecue-seizoen ook weer van start is gegaan.

 

 

Daarom hieronder enkele tips voor een gezondere barbecue:

 

* Kies voor de magere vleessoorten, zoals kipfilet, varkenshaas, tartaar en biefstuk

 

* Neem in plaats van vlees eens vis. Vis is over het algemeen wat minder energierijk dan vlees. Ook kun je een vispakketje maken van bijv. witvis/zalm op een bedje van groenten ingewikkeld in zilverfolie.

 


* Gebruik in plaats van sausjes kruiden zoals kerriepoeder, paprikapoeder, knoflook etc. 


* Leg groente op de barbecue door een groentespies te maken van champignons, paprika en ui


* Neem in plaats van slaatjes een rauwkost


* Let op met de hoeveelheid stokbrood die je neemt en beperk dit zoveel mogelijk. Een goed alternatief voor een stokbroodje is om een plakje komkommer te beleggen met filet american of tonijn. 

 

* Let op met de dranken zoals frisdrank, vruchtensap, wijn of bier. Wissel dit eens af met een glas water. Een goed alternatief voor frisdrank/vruchtensap is fruitwater. 

 

 

 

Eet smakelijk!


Bewust blijven, door middel van een leuk spelletje?

Hieronder een leuk Bingospel! Deze kun je alleen of samen met je partner of gezin doen om zo toch aan de leefstijl te blijven werken.  Succes!


Meten is weten!?

Tijdens ons spreekuur doen wij regelmatig metingen. Denk aan lengte, gewicht of omtrekken zoals buikomvang.  

 

Voor veel mensen is dit een stok achter de deur. Wil je zelf metingen doen, dan kan dit uiteraard met een weegschaal waarvoor we je de volgende tips willen geven:

- Weeg maximaal 1x per week (vaker is echt niet nodig en kan alleen maar frustratie geven)

- Kies een vast moment. Je gewicht schommelt namelijk behoorlijk en tussen de ochtend en avond kan 1 tot 1,5 kg verschil zitten

- Weeg op een harde ondergrond. Wegen op bijvoorbeeld vloerbedekking is niet betrouwbaar. 

 

Twijfel je over je weegschaal?  Weeg dan eens 2x achter elkaar terwijl je hem net iets verplaatst (nog wel steeds een vlakke ondergrond). Komt er dan 2x een ander gewicht uit, dan is je weegschaal helaas niet betrouwbaar.

 

Heb je nou geen weegschaal in huis, dan kun je ook met een centimeter verschillende metingen doen. De foto hiernaast helpt je erbij. Echter voel je zelf ook echt wel aan je lichaam wanneer het goed gaat qua leefstijl en wanneer niet, dus onthoud:



Fruitwater

Vooral met warm weer is het extra belangrijk om voldoende te drinken. Haal jij de 2 liter op zo'n dag als vandaag? Naast water is het soms ook lekker om iets te hebben met een smaakje, bijvoorbeeld fruitwater. 

 

 

Je voegt een aantal ingrediënten die je lekker vindt toe aan je water, eventueel nog wat ijsblokjes erbij en klaar is je fruitwater.

 

Goede combinaties zijn: 

* Citroen & munt

* Citroen & komkommer & munt

* Limoen & munt

* Aardbei & citroen & munt

* Komkommer & frambozen & munt

* Watermeloen & munt

* Sinaasappel & munt

* Appel & kaneelstok

* Ananas & citroengras

* Limoen & framboos

* Aardbei & basilicum

* Ananas & passievruchten

* Gember & limoen

 

 



Vergoedingen 2020

Goed nieuws!   Er verandert niets ten opzichte van 2019 rondom de vergoedingen.  We hebben wederom met alle zorgverzekeraars een contract kunnen afsluiten. 

Hieronder nog even kort de belangrijkste aandachtspunten: 

  • Iedereen krijgt 3 uur vergoeding vanuit de basisverzekering. En in de aanvullende pakketten zitten soms extra uren opgenomen. 
  • De diëtist is direct toegankelijk, wat betekent dat je zonder verwijsbrief terecht kunt.  Uitzonderingen hierop zijn: CZ, Ohra en de Nationale Nederlanden. Zij achten een verwijsbrief voordat ze de consulten vergoeden.
  •  De vergoeding gaat in de meeste gevallen eerst af van je wettelijk verplichte eigen risico. Deze blijft ook gelijk aan 2018 (385 euro).  Mensen die buiten het eigen risico vallen zijn kinderen onder de 18 jaar en mensen die vallen binnen de ketenzorg (diabetes, hart- en vaatziekten en COPD)