Voedingstips en nieuws

Het Coronavirus

Uiteraard blijven wij open als zorgprofessional en staan wij ten alle tijde voor u klaar. Echter hebben wij besloten om onze verantwoordelijkheid te nemen en de praktijklocaties te sluiten vanaf 16 maart tot nader order om hopelijk zo het Corona-virus met zijn allen onder controle te krijgen. 

 

Heeft u een afspraak staan dan zullen wij u hiervan persoonlijk op de hoogte brengen. Tot nader order worden ALLE consulten omgezet in een DIGITAAL CONSULT. Mocht u liever de afspraak willen verplaatsen, dan is dit uiteraard geen probleem en horen we het graag minimaal 24 uur van te voren.

 

Een digitaal consult:

Wat bedoelen we nou met een digitaal consult? Zoals het woord al zegt: we doen het consult digitaal. Dit kan telefonisch of via videobellen waarvoor we een eenvoudige speciale app gebruiken zodat u ons toch kunt zien.

 

Helaas kunnen we geen lichaamsmetingen doen, maar hiervoor hebben we diverse creatieve oplossingen bedacht om jullie te inspireren om zelf te meten. Ook kunnen we prima digitaal uw voeding beoordelen en u de juiste adviezen verstrekken. 

 

Face to face consult is tot nader order helaas niet mogelijk! 

Hiermee bedoelen we het consult zoals u gewoonlijk van ons bent gewend en waarbij u langs komt op de praktijk of wij bij u thuis kwamen op huisbezoek. 

 

Uiteraard wensen wij iedereen het allerbeste, veel sterkte een goede gezondheid!

En nogmaals: kunnen we iets voor jullie betekenen op leefstijlgebied:  neem contact met ons op. 

 

Maaike & Wieke

 


Tips voor de Paasdagen

Ondanks dat we dit jaar andere Paasdagen hebben, dan andere jaren hebben we toch wat tips voor jullie om een beetje bewust te blijven. De winkels liggen namelijk net als andere jaren weer boordevol lekkernijen en het zou zonde zijn om overal aan mee te doen, daarom onderstaande tips:

 

  • Koop op maat en probeer niet té veel in huis te halen want tja zien eten doet eten....
  • Kies bij voorkeur voor bruine volkorenbolletjes bij het ontbijt of de brunch. Deze geven eerder een verzadigd gevoel.
  • Probeer voor gezonde belegsoorten te kiezen: denk aan een gekookt ei, mager vleesbeleg zoals rosbief, filet american of gekookte ham, vis, hummus of groentespread.
  • Blijf bij voorkeur gewoon water en thee drinken. Drink je een alcoholisch drankje? Neem dan bij ieder glas een glas water. Probeer (versgeperste) vruchtensappen en frisdranken te vermijden. Deze bevatten namelijk veel suikers.
  • Blijf in beweging en maak een lekkere wandeling na de maaltijd. Extra eten vraagt tenslotte ook om wat extra beweging.

 En de belangrijkste tip: pak na de Paasdagen direct je normale regelmatige eetpatroon weer op.

Ondanks alles: fijne en vooral gezonde Paasdagen gewenst!


Bewust blijven, door middel van een leuk spelletje?

Het is voor iedereen een bijzondere periode nu het Corona-virus zich over de wereld verspreid. 

We horen dat ook dat het moeilijk is om met leefstijl bezig te zijn. Daarom hebben wij een Bingospel voor jullie bedacht. 

Deze kun je alleen of samen met je partner of gezin doen om zo toch aan de leefstijl te blijven werken.

Succes!


Meten is weten!?

Tijdens ons spreekuur doen wij regelmatig metingen. Denk aan lengte, gewicht of omtrekken zoals buikomvang.  

 

Voor veel mensen is dit een stok achter de deur. Wil je zelf metingen doen nu je niet fysiek bij ons kunt komen, dan kan dit uiteraard met een weegschaal waarvoor we je de volgende tips willen geven:

- Weeg maximaal 1x per week (vaker is echt niet nodig en kan alleen maar frustratie geven)

- Kies een vast moment. Je gewicht schommelt namelijk behoorlijk en tussen de ochtend en avond kan 1 tot 1,5 kg verschil zitten

- Weeg op een harde ondergrond. Wegen op bijvoorbeeld vloerbedekking is niet betrouwbaar. 

 

Twijfel je over je weegschaal?  Weeg dan eens 2x achter elkaar terwijl je hem net iets verplaatst (nog wel steeds een vlakke ondergrond). Komt er dan 2x een ander gewicht uit, dan is je weegschaal helaas niet betrouwbaar.

 

Heb je nou geen weegschaal in huis, dan kun je ook met een centimeter verschillende metingen doen. De foto hiernaast helpt je erbij. Echter voel je zelf ook echt wel aan je lichaam wanneer het goed gaat qua leefstijl en wanneer niet, dus onthoud:



Laatste kans om je op te geven voor Cool2BFit Haaksbergen

Goed nieuws!  De tweede groep is gestart met het bewezen effectieve programma Cool2BFit.   Dit programma is speciaal ontwikkelt voor kinderen van 8 t/m 13 jaar met overgewicht die samen met hun ouders/verzorgers willen werken aan een gezondere leefstijl.   Zowel ouders als kinderen worden begeleid door een multidisciplinair team bestaande uit een psycholoog, diëtist, kinderfysiotherapeut en een sportcoach. 

 

Opgeven of meer informatie vind je op de website www.cool2bfit.nl. Opgeven kan nog tot uiterlijk 1 mei 2020!  Een volgende groep zal pas starten in 2021. 

 

Bij vragen, neem gerust contact met ons op. 


Vergoedingen 2020

Goed nieuws!   Er verandert niets ten opzichte van 2019 rondom de vergoedingen.  We hebben wederom met alle zorgverzekeraars een contract kunnen afsluiten. 

Hieronder nog even kort de belangrijkste aandachtspunten: 

  • Iedereen krijgt 3 uur vergoeding vanuit de basisverzekering. En in de aanvullende pakketten zitten soms extra uren opgenomen. 
  • De diëtist is direct toegankelijk, wat betekent dat je zonder verwijsbrief terecht kunt.  Uitzonderingen hierop zijn: CZ, Ohra, Nationale Nederlanden en De Friesland. Zij achten een verwijsbrief voordat ze de consulten vergoeden.
  •  De vergoeding gaat in de meeste gevallen eerst af van je wettelijk verplichte eigen risico. Deze blijft ook gelijk aan 2018 (385 euro).  Mensen die buiten het eigen risico vallen zijn kinderen onder de 18 jaar en mensen die vallen binnen de ketenzorg (diabetes, hart- en vaatziekten en COPD)