Voedingstips en nieuws

Het Coronavirus

 Bezoekt u onze praktijk? Houdt u zich dan aan de volgende regels:

  • Desinfecteer uw handen bij binnenkomst
  • Kom zoveel mogelijk alleen. Bij kinderen mag er uiteraard één volwassene meekomen.
  • Kom niet te vroeg naar de praktijk om drukte in de wachtkamer te voorkomen.
  • Draag in de wachtkamer een mondkapje.

Blijf alsjeblieft THUIS indien: 

  • U koorts heeft gehad de afgelopen week (>38 graden)
  • U de afgelopen week klachten heeft gehad zoals hoesten, benauwdheid of verkoudheidsklachten
  • Een huisgenoot of gezinslid bovenstaande klachten heeft gehad
  • Er bij u of een huisgenoot/gezinslid de afgelopen 14 dagen Corona is vastgesteld.

Vindt u het niet prettig om naar de praktijk toe te komen?

Dan is een E-consult mogelijk.Dit betekent dat we het consult digitaal doen. Dit kan telefonisch of via videobellen waarvoor we de app Facetalk gebruiken zodat u ons toch kunt zien. Facetalk is een beveiligde app die eenvoudig in gebruik is. Indien we hier een consult mee plannen, krijgt u instructies toegestuurd.

 

Mochten er vragen of onduidelijkheden zijn, dan horen we het graag.


We hebben plexiglas en onze wachtkamer is zo ingericht dat iedereen de 1,5m kan behouden. 


Stamppot een zware maaltijd? Hoeft niet...

 Stamppot is vaak een ‘zware’ maaltijd, maar dit is helemaal niet nodig!  Hieronder enkele tips om ervoor te zorgen dat de stamppot een lichtere maaltijd wordt:

 

1.   Meer groente.   Probeer meer groente toe te voegen aan de stamppot. Een gebakken uitje, champignons of stukjes paprika zijn allemaal heerlijk om aan je stamppot toe te voegen.

 

2.  Vervang (een gedeelte van) de aardappelen. Bijvoorbeeld door bloemkool, koolraap of knolselderij. Onze persoonlijke favoriet is om de helft van de aardappelen te vervangen door knolselderij! 

 

3.   Vervang de spekreepjes eens door hamreepjes of stukjes gerookte kipfilet.

 

4. Probeer het bij één soort vlees te houden. Waarom zouden we én spekjes én een stukje worst bij onze stamppot eten? Ook is vegetarische stamppot lekker bijvoorbeeld met stukjes gekookt ei door de stamppot.

 

 

En tot slot iets wat voor iedere maaltijd geldt:  probeer rustig te eten en het bij één bord te houden!  

 

 

Voorbeeldrecept:  stamppot rauwe andijvie met koolraap en hamreepjes


Bereidingswijze:

Kook de aardappelen gaar in ongeveer 20 minuten. Snijd de koolraap in stukken en kook deze de laatste 10 minuten mee met de aardappelen.

Bak ondertussen in een andere pan de ui, paprika, champignons en hamreepjes.

Giet de aardappelen af en bewaar het kookvocht.

Stamp de aardappelen en koolraap tot een smeuïge massa. Voeg de rauwe andijvie, een scheutje halfvolle melk en indien nodig wat nog kookvocht toe

Voeg aan het eind de gebakken ui, paprika, champignons en hamreepjes toe.

 

Eet smakelijk!


Verse thee

Wist je dat voldoende drinken in de winterperiode minstens net zo belangrijk is als in de zomer? 

 

Maak heel eenvoudig je eigen verse thee door enkele verse ingrediënten toe te voegen aan warm water. Laat het ongeveer 5-10 minuten trekken en haal de ingrediënten eruit en klaar is je verse thee.  Hier een paar heerlijke combinaties:

  • Munt, kaneel & citroen
  • Munt, zoethout & citroen
  • Munt & sinaasappel
  • Appel, kaneel, kruidnagel & steranijs
  • Sinaasappel & kaneel


Vergoedingen 2020

Goed nieuws!   Er verandert niets ten opzichte van 2019 rondom de vergoedingen.  We hebben wederom met alle zorgverzekeraars een contract kunnen afsluiten. 

Hieronder nog even kort de belangrijkste aandachtspunten: 

  • Iedereen krijgt 3 uur vergoeding vanuit de basisverzekering. En in de aanvullende pakketten zitten soms extra uren opgenomen. 
  • De diëtist is direct toegankelijk, wat betekent dat je zonder verwijsbrief terecht kunt.  Uitzonderingen hierop zijn: CZ, Ohra en de Nationale Nederlanden. Zij achten een verwijsbrief voordat ze de consulten vergoeden.
  •  De vergoeding gaat in de meeste gevallen eerst af van je wettelijk verplichte eigen risico. Deze blijft ook gelijk aan 2018 (385 euro).  Mensen die buiten het eigen risico vallen zijn kinderen onder de 18 jaar en mensen die vallen binnen de ketenzorg (diabetes, hart- en vaatziekten en COPD)